Ретроспекция. Емблематичната жълта тениска на Бразилия.

Жълтата домакинска тениска на най-успешния футболен отбор в света, позната още като "Amarelinha" или "Little Yellow One", въплъщава присъщите за нацията гордост и темперамент и прави логична връзка със знамето на страната.

"Футболът е изключително свързан с Бразилия, той е пуснал дълбоки корени и е станал част от културата на страната. Връзката между бразилците и спорта е трудна за дефиниране. Мисля, че трябва да посетите няколко събития, да отидете на мач, да гледате играчите на стартовата линия право в очите, за да оцените какво точно значи това. "
- Пийт Хопинс, Старши директор по дизайна на Nike футболно облекло


Домакинската фланелка на националния отбор на Бразилия не винаги е била жълта. Отборът слага край на половин вековна серия в бяло и синьо, след като една предполагаема победа през 1950 г. се изплъзва след опустошително поражение на стадион Maracanã (Маракана). Четири години по-късно Бразилската футболна конфедерация (CBF) представя нов екип в жълто, зелено и синьо - цветовете на националното знаме. Дизайнът е резултат от проведен национален конкурс. Новите цветове се харесват и задържат дълго.

Nike сключва договор за партньорство със CBF през 1996 г. и от тогава проектира и произвежда всички екипи на федерацията. Ето един поглед върху процеса на създаване на националните екипи на Бразилия за домакинството на големи състезания от 1998, 2002, 2006, 2010, 2014 и 2018.

1998: ПРОМЯНАТА ОТ V-ОБРАЗНО КЪМ ЗАОБЛЕНО ДЕКОЛТЕ

Емблематичните ивици на раменете на фланелката на CBF от 1998 г. също се появяват на футболното яке – N98.

Генезисът: "90-те години не бяха най-благоприятните в създаването на футболни екипи. Тогава дрехите бяха тежки, имаха лоша сублимация и недотам добри деколтета ", казва Хопинс.
"Искахме да донесем финес и стил във фланелката."

Резултатът: Тениската включва зелена плетеница на яката и зелени кантови детайли на раменете за истински спортен облик. Дизайнерите постигат високо ниво на изработка чрез чисти, завършени шевове.

Влиянието: "Всъщност за първи път вникнахме в идеята за усъвършенстване на деколтето - нещо, което изглежда толкова просто, а е така трудно да се направи правилно", казва Хопинс.
Дизайнерите приложиха смелия си поглед върху горнището на Бразилия. N98 - ключов стил за спортното облекло на Nike днес.

2002: ПРЕОТКРИВАНЕ В ДИЗАЙНА

През 2002 г. "Nike" представя двуслойната технология Cool Motion и силна дизайнерска естетика.

Генезисът: "От Nike бяхме решени да направим силно изпълнение за Корея и Япония, затова приложихме естетиката във визиите на всички наши национални отбори", казва Хопинс.
„Също така, с помощта на иновациите, искахме да предоставим облекло, което да се справи умело с високите температури и влажност на терена."

Резултатът: Cool Motion, двуслойна система, състояща се от Dri-FIT мрежеста основа, която извежда потта до външния полиестерен слой, който е прикрепен чрез вътрешни раменни шевове. (Макар и визуално зашеметяващо, това не се оказала най-успешната технология за облекло на Nike и играчите понякога изпитвали трудности при обличането и събличането на тениските, поради конструкцията им. Cool Motion системата била пенсионирана само две години по-късно). Дългата жълтокафява тениска приема ярък лимонов нюанс, за да изрази по-агресивния и динамичен стил на младежкия отбор.

Влиянието: "Осъзнахме нещо много важно през тази година: не става въпрос просто за" Nike" и визията на марката“, казва Хопинс.
"Става дума за феновете, за страната и за културата, и ако свършим добра работа в представянето на всяка страна, то фенове ще се радват на Nike още повече."

2006: ФОКУС КЪМ ДЕТАЙЛИТЕ В КУЛТУРАТА НА ОТБОРА И НЕГОВАТА СТРАНА

Дизайнът от 2006 г. включва детайли, свързани с културата, както и ново виждане за яката със заоблено деколте.

Генезисът: Nike Football се отдръпва от утвърдения подход за футболни облекла, с универсален размер и дизайн, и навлиза в наследството и културата на всеки отбор.

Резултатът: Непринуденият и мощен дизайн позволява на жълтия цвят да блесне. Той бил балансиран със зелени украшения. Отново деколтето било фокусна точка. Дизайнерите преминали през много варианти на V-образни деколтета, преди да се спрат на високата яка Mandarin.
"Това бе малко по-различно и свежо. Привличаше окото и позволяваше повече движение в зоната на врата", спомня си Хопинс.

Влиянието: Това бе първата година, когато Nike Football генерирал оригинален шрифт (съответстващ на културата) за номерата върху тениските на националния отбор. За Бразилия, вдъхновението идва от валутата на страната, изкуството, архитектурата, графитите и пътните знаци, което води до шрифт, който е плавен и игрив - отразяващ изкусния стил на тяхната игра.
"Nike прави редица проучвания за значението, което фланелката има за стотиците хиляди фенове. Това, което научихме е, че трябва да подходим с невероятно уважение и внимание, но това е присъщо за нас, ние сме Nike, трябва да го направим и да вървим напред ", казва Хопинс.

2010: НЕ БЪРКАМЕ С ДИЗАЙНА

Силиконовата лента на ръкавите на тениската от 2010 г. се влива с точковия шаблон и се превръща в отличителен белег за дизайна на Nike Football.

Генезисът: За състезание в Южна Африка, дизайнерите на Nike обръщат поглед към една от най-празнуваните ери за бразилския футбол - началото на 70-те години. "Непринудените екипи от 1970 г. често биват наричани перфектните тениски, те отразяват един златен период за отбора", казва Хопинс.
"През 2010 г. на почит бил непринуденият стил, иновацията и допълнителните детайли са това, с което Nike показва своя почерк“.

Резултатът: Тези допълнителни детайли включват силиконова ивица върху ръкавите, която се сливат перфектно с точковия шаблон, отличителен белег за футболния дизайн на Nike. Екипът носи и елементи, предназначени да почетат и да разпалят страстта на играчите, такава е графиката "Nascido para jogar futbol" или "Роден да играе футбол".
Висококачествената Dri-FIT материя спомага за вентилацията, притока на въздушен поток и охлаждането.

Влиянието: Докато естетиката е била в основата на предходните бразилски футболни облекла, екипът за 2010 г. се оказва най-технологичния в историята на футбола. Това било голям скок напред, Nike за първи път започва да прави фланелки от 100% рециклиран полиестер, отклонявайки милиони бутилки от депа за отпадъци в Япония и Тайван.

2014: ИЗТЪНЧЕНИ ДЕТАЙЛИ. ПРЕСТОРЕНА НЕПРИНУДЕНОСТ

Уголеменият герб на жълтата фланелка от 2014 г. пресъздава гордостта и страстта на играчите, борещи се за победа, която да донесат за своята страна.

Генезисът: "Cool under pressure" или „свеж под напрежение“ бе най-новата дизайн мантра, която включвала фокус към детайла и отразяването на страстта и наследството на страната. "Това е като проектиране на второ знаме за дадена страна, трябва да почитате миналото, страната и нейната култура", казва Хопинс.
С това дизайнерите се стремяха да създадат екип, който да предлага всичките четири дизайнерски стълба: изпълнение, стил, душа и устойчивост.

Резултатът: Четири години са необходими, за да се развие материалът на фланелките. Той има 56% повече въздушен поток от предишните версии, съставен е от 94% рециклиран полиестер и 6% памук. Памукът придава усещане за сигурно покритие, а полиестерът се грижи за терморегулационните свойства. "Погледнато от разстояние, моделът изглежда доста изчистен, отблизо обаче могат да се открият множество фини детайли, като лазерна вентилация и малък отпечатан герб, вграден в долната част на номера на гърба", казва Хопинс.
Гербът на CBF над сърцето е по-голям от предишния, включена е и метална златна нишка, която улавя слънцето по време на игра.

Влиянието: Новите сканирания на тялото, съчетани с картите за опъване, показват как се извършва самото движение в дрехата. Това води до по-фино напасване към различните тела и техните индивидуални позиции. Скоростта и темпото се превърнали в приоритет за всяка игра.

2018: ПРЕВЪЗХОДЕН КОМФОРТ

Най-новата фланелка е Samba Gold - по-ярко жълто от домакинските фланелки, носени през последните 20 години.

Генезисът: С желанието да се помогне на отборите да достигнат "фатална скорост", дизайнът за 2018 г. търси решения за намаляване на теглото и повишение в дишаемостта и мобилността.

Резултатът: Най-новата фланелка Samba Gold (взаимствана от фланелките, носени през 70-те години, когато игрите били излъчени за пръв път на цветен екран) е в по-ярко жълто от домакинските фланелки, носени през последните 20 години. Синият цвят отново е въведен по видим начин в домакинския екип. Това се случва за първи път от 60-те години насам. Фланелката представя Nike VaporKnit, еволюирана версия на Nike AeroSwift. Технологията против прилепване е постигната чрез фини нишки, разположени по вътрешната страна на фланелката. Прецизно позиционираните отвори осигуряват необходимата, за всеки футболист вентилация, по време на игра.

Влиянието: Тениската "Nike VaporKnit е по-лека, благодарение на множеството отвори в плетената структура на материята", казва Хопинс. Фланелката притежава значително по-малко нишки, сравнение с предходните. Резултатът е тениска, с която можете да играете и да се чувствате комфортно в продължение на над 90 минути.

Официалната тениска на Бразилия за Мондиал 2018, може да откриете в магазините SPORT DEPOT и онлайн.