26 март е Денят на Air Max. На тази дата Nike отбелязва годишнината от пускането на пазара през 1987 година на легендарните Air Max 1 – обувките с революционен за времето си дизайн с видима Air технология. През годините тя и прозорците към нея са част от Air Max моделите, а с Деня на Air Max брандът окуражава почитателите им да показват своя стил и креативност чрез обувките*.
Историята на омекотяващата Air технология е вдъхновяваша и интригуваща.
В края на 60-те инженерът Мариън Франклин Руди, зает дотогава в аерокосмическия сектор, изоставя кариерата си, за да търси и намира със своите знания и умения решения за други индустрии.
Сред идеите му е подметка с еърбег технология, тоест един вид въздушна възглавница в спортните обувки за омекотяване на удара на крака в настилката при стъпването. Предлага иновацията си на 23 компании, които го отхвърлят. През 1977 година представя визията си и на шефа и създател на Nike Фил Найт, който се заинтригува, след като тества прототипа. Nike открива Air.
Първите обувки, сдобили се експериментално с новата технология, са тези за бягане и по-точно моделът Tailwind. През 1978 година от Nike решават да тестват нагласите и пускат 250 чифта от обувките в магазини на Хаваите за маратона в столицата Хонолулу. В рамките на 24 часа всичко е продадено и то при безпрецедентно високата за онова време цена от 50 долара. После Nike започва производството им.
През 80-те обувките трупат популярност сред бегачите. Намесва се и дизайнът, характеризиращ се със смелост и креативност. Тинкър Хетфийлд – дизайнерът на легендарните Air Max 1, отблелязва, че 80-те са период на промяна, който се оказва подходящ за появата на новите обувки. Пременя се музиката, изкуството, дизайнът и по думите му при тях се наблюдава трансформация от по-йерархична към по-свободна и вдъхновяваща форма.
Имаше голям апетит за изпробване на нещо ново и различно и това бе директно свързано с творческите искри около нас, е цитиран да казва Хетфийлд в публикувана от бранда преди време история на Air.
Творческите пламъци водят до революционeн дизайн - визуализирането на камерата с компресиран въздух в подметката, и други иновации, подготвяйки сцената за над 30-годишното преоткриване на омекотяващата технология.
За представянето ѝ посредством прозорци Хетфийлд се вдъхновява от авангардната архитектура на центъра за изкуство и култура „Жорж Помпиду“ в Париж.
През 90-те хип-хопът настъпва в музиката, а небрежен градски стил в облеклото набира почитатели по улиците.
Появата на интернет оказва влияние на начина, по който хората създават общности, продават и купуват стоки.
Моделите Air Max са в съзвучие с времето със своите пропорции, цветове, иновации, със смело променящи се дизайн и естетика и в тях Air технологията е и с големи прозорци, повява се и в предната част на обувката, разполага се по цялата ѝ дължина...
На фона на социални и технологични промени спортните обувки навлизат в ежедневието на все повече хора и от неизменна част в облеклото на малцина се превръщат в глобален феномен.
Богатата история не спира екипа на Nike, напротив, дава му сила и енергия и в следващите десетилиетия, както и днес.
Вниманието към всеки модел отприщва поток от креативност по отношение на дизайна – материал, графика, принт, силует, форма, цветове, като стремежът е той да е в синхрон с вложените технологии, но и обувките да се отличават.
За гиганта творческият поглед, смелостта и екипната работа очертават ясно бъдещето на омекотяващата технология и обувките му.
*Снимките в материала са на новите Air Max ЕXCEE, които са вдъхновени от 90-те